Toekomstbestendige studenten aan de Radboud Universiteit
Toekomstbestendige studenten aan de Radboud Universiteit
Toekomstbestendige studenten aan de Radboud Universiteit
Vorige week had ik het genoegen om Prof. Harold Bekkering en Dr. Nils Müller van de Radboud Universiteit te ondersteunen bij hun Comenius Leadership-aanvraag.
Hoe kan hun universiteit studenten voorbereiden op onze steeds sneller veranderende samenleving en de impact op onze toekomstige arbeidsmarkt onder ogen zien? We hebben probleemoplossers nodig, die in staat zijn tot systeemdenken. Met interdisciplinaire samenwerking zullen studenten in staat zijn om onze toekomstige complexe uitdagingen aan te pakken. Geïnspireerd door het succesvolle Challenge-Based Learning framework, ontwikkeld door Isabelle Reymen aan de Technische Universiteit Eindhoven, zal deze aanpak worden overgebracht naar de maatschappelijk georiënteerde onderwijsprogramma’s van de Radboud Universiteit. Bovendien zal deze manier van werken worden geïntegreerd in een leercommunity waarin studenten de leiding hebben.
Leer jezelf kennen en wat je te bieden hebt aan de samenleving. Onze steeds sneller veranderende wereld creëert veel onzekerheid, het welzijn van studenten is daardoor enorm verslechterd. Daarom is meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling van groot belang, maar ontbreekt in het onderwijs van vandaag. De door studenten geleide leercommunity die we nu voor ogen hebben zal studenten versterken en hen helpen in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling.
Fränk De Jong: “Een werkelijk inspirerend project bij toekenning door het Comenius Programma. Dit zal onze toekomstige arbeidsmarkt en onze maatschappelijke capaciteiten om de Sustainable Development Goals aan te pakken verbeteren.”