EduXR Library: Grensoverstijgende innovatie voor toekomstbestendig onderwijs in zorg en energie

EduXR Library: Grensoverstijgende innovatie voor toekomstbestendig onderwijs in zorg en energie

De tekorten op de arbeidsmarkt vormen een structurele uitdaging in Nederland en Vlaanderen. In beide regio’s groeit de vraag naar tienduizenden extra professionals in de verpleegkunde en elektrotechniek. Zo voorspelt het UWV een aanhoudend tekort aan zorgpersoneel tot zeker 2032 en zijn er volgens de Vlaamse arbeidsmarktprognoses minimaal 15.000 extra elektrotechnici nodig om de klimaatdoelen te realiseren. Dit benadrukt het belang van innovatieve oplossingen om mensen op te leiden en bij te scholen.
Extended Reality (XR), een verzamelterm voor Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality, biedt unieke kansen voor het onderwijs. Dankzij XR kunnen studenten en professionals oefenen in virtuele scenario’s die in de praktijk vaak te kostbaar, risicovol of zeldzaam zijn. Dit leidt tot meer betrokkenheid, een relevantere leerervaring en maakt het mogelijk om zowel op locatie als op afstand te leren. Daarbij is XR bij uitstek geschikt om mensen met diverse achtergronden en leerstijlen optimaal te ondersteunen.
Kansen en uitdagingen van XR in het onderwijs
Zowel in Vlaanderen als Nederland wordt actief ingezet op digitalisering en innovatie in het onderwijs, onder meer via het XR-actieplan Vlaanderen (2023-2025) en het nationale NPuls groeifondsprogramma (2023-2031). Toch blijft de praktijk versnipperd: veel opleiders ontwikkelen op eigen houtje XR-oplossingen, wat leidt tot hoge kosten, inefficiënte inzet van publieke middelen en een sterke afhankelijkheid van leveranciers. Applicaties zijn vaak niet uitwisselbaar en worden zelden gedeeld, waardoor waardevolle kennis en innovatie binnen instituties blijft hangen.
Het EduXR Library-project doorbreekt deze fragmentatie. Onder leiding van partners uit beide landen bouwen we aan een gezamenlijke XR-applicatiebibliotheek die grensoverstijgend functioneert. Het doel: opleiders en bedrijven in staat stellen om hoogwaardige, Nederlandstalige XR-applicaties te delen, verder te ontwikkelen en breed in te zetten binnen zorg en energie. Dit initiatief bouwt voort op nationale programma’s en stimuleert samenwerking over de landsgrenzen heen.
Het partnerschap: breed, deskundig en toekomstgericht
In het consortium werken toonaangevende kennisinstellingen, opleiders en netwerkorganisaties samen: Flux50, HZ University of Applied Sciences, Avans Hogeschool, Regionaal Onderwijs Centrum Noordoost-Brabant (Koning Willem 1 College), Syntra AB, The Future BV, Thomas More Mechelen-Antwerpen, Vives Noord en Vives Zuid. Elk van deze partners brengt specifieke expertise in op het gebied van XR-technologie, onderwijs, didactiek en sectorale netwerken in zorg en energie.
Het project loop van 1 september 2025 tot en met 31 augustus 2028. In het eerste jaar wordt via uitgebreide behoefteanalyse in kaart gebracht welke XR-applicaties er al zijn en waar de grootste leemtes zitten. Op basis hiervan ontwikkelen de partners minimaal tien nieuwe XR-applicaties, waarvan de kwaliteit, bruikbaarheid en Nederlandstalige content centraal staan. Via een gemeenschappelijk platform, de EduXR Library, kunnen deze applicaties eenvoudig worden gedeeld en geïmplementeerd, zowel binnen het onderwijs als in het bedrijfsleven.
Regelgeving en structurele verankering
De aanpak van het project sluit nauw aan op bestaande en nieuwe wet- en regelgeving, zoals de Europese Richtlijn voor Leven Lang Leren en de doelstellingen uit de Europese Green Deal en de Vlaamse Digisprong. Door afspraken te maken over eigendom, financieringsmodellen en het delen van content, voorkomen we vendor lock-in en stimuleren we de brede adoptie van XR in het onderwijs. Daarnaast wordt er binnen het project structureel geïnvesteerd in docententrainingen en “train de trainer”-programma’s, zodat XR op een verantwoorde en effectieve manier wordt ingezet.
Het project voorziet in halfjaarlijkse rapportages, twee internationale congressen (één in Nederland en één in Vlaanderen) en een breed opgezet communicatieplan met nieuwsbrieven, social media en workshops, gericht op kennisdeling en communityvorming. Het resultaat: een duurzame infrastructuur voor XR-toepassingen, gedragen door een sterk partnerschap dat ook na afloop van het project de groei en ontwikkeling van XR in het onderwijs blijft ondersteunen.
Meerwaarde voor de regio en de toekomst
EduXR creëert een structurele verbetering in de toegang tot kwalitatief onderwijs en opleiding in cruciale sectoren. Door schaalvergroting en samenwerking daalt de kostprijs per gebruiker en wordt het leeraanbod inclusiever, met bijzondere aandacht voor Nederlandstalige content. Dit is van groot belang voor studenten en arbeidskrachten die baat hebben bij instructie in hun moedertaal. Door de koppeling met de ambities van het Nationaal Groeifonds, het Vlaamse XR Actieplan en de Europese Digital Education Action Plan draagt het project bovendien direct bij aan het realiseren van maatschappelijke doelstellingen op het gebied van innovatie, energietransitie en duurzame arbeidsmarktontwikkeling.
Wilt u meer weten over dit initiatief of bijdragen aan onze missie? Neem contact op via onze website of sluit u aan bij ons dynamische team. Samen bouwen we aan een duurzame toekomst!
Financiering
Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie, EZK, VLAIO en provinciale cofinanciering vanuit de provincies Noord-Brabant, Vlaams-Brabant en Antwerpen.